fredag 30 november 2012

I en värld där alla vill synas och bli bekräftade hela tiden är det märkligt att så få använder reflexer när det är mörkt

God middag!

Dagarna blir allt kortare, mörkret allt tyngre. På en enslig cykelbana möts två cyklister. Den ena har inget lyse och mörka kläder. Han skulle lika gärna kunna vara osynlig. Den andra har fram- och baklyse och en fluorescerande gul väst med reflexer. Och cykelhjälm. Den lysande figuren är jag.

Ursäkta mig, du cyklist eller för den delen fotgängare som inte bär reflexer när det är mörkt. Men vad tusan gubbar håller du på med?! Jag får inte säga att du är dum i huvudet, för det vore väl att kränka. Att tänka går dock bra.

Vad rör sig egentligen i ditt huvud? Är du så naiv så du tror att bilister och cyklister ska se dig trots att du går där som en mörk gestalt? Gatlyktor hjälper inte. Det är ingen ursäkt till att skita i att sätta på sig en reflex. Reflexer finns överallt, köp en säck sådana och fäst i olika ytterplagg du använder. Antingen en bricka i ett snöre som du bara kan kasta ut så fort du går utanför dörren, eller ett band som du snärtar fast runt armen. Tips: eftersom du som fotgängare skall gå på vänster sida fästs reflexen på höger sida. Men det säger ju sig självt.

Jag skulle kunna hålla på i evigheter. Ta upp allmänna regler som att du cyklar på höger sida och som jag sa innan, går på vänster. Det är många som inte verkar kunna dessa regler. Och om jag ska vara lite krass, så kan jag ju säga att jag tycker mer synd om personen som råkar köra på dig för att du inte syns, än vad jag tycker synd om dig. Japp, du läste rätt. Men du har oftast bara dig själv att skylla (såklart finns det bildårar också, men om du knallar rakt över ett övergångsställe i mörkret utan reflexer och blir påkörd så säger det väl sig självt vems fel olyckan är).

Tro mig, jag vill bara alla väl. Jag idiotförklarar ingen, jag är bara rädd om er. Så snälla, gå och köp en reflex. För min skull.

Men som en sista liten kommentar: I en värld där alla vill synas och bli bekräftade hela tiden är det märkligt att så få använder reflexer när det är mörkt.

Ha det bra
/Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar