onsdag 14 november 2012

Smålandsjul på Huseby

God kväll!

Det var några dagar sedan sist! Jag har haft fullt upp med mina fältstudier på en vårdcentral denna vecka men nu har jag tagit mig tid att skriva ett litet inlägg om något så mysigt som årets första julmarknad för min del! Det handlar naturligtvis om Huseby julmässa. För er som aldrig har hört talas om detta fenomen kan jag berätta att detta är Nordens största julmässa och i år håller den på 10-18 november. Hantverk och mat i massor! Allt finns på mysiga Huseby bruk.

Jag besökte denna tillställning tillsammans med ett gäng kompisar i söndags. En gråmulen förmiddag men julkänsla fanns ändå tack vare glöggdoft, tomtar och juleljus. Vi besökte alla mat- och hantverksbodar (ordet "bod" är lite svagt i sammanhanget då det snarare handlar om längor där det känns som om det får plats med hur mycket folk som helst) och tittade på, petade på och suktade efter det mesta vi såg. Maten petade vi inte bara på utan provsmakade en hel del också. Det blev en salig blandning av allt från ost, korv och godis till varmrökt vildand och smultronhonung. Detta fick bli förrätt för till lunch köpte jag en viltkebab som inte var så tokig i smaken även om priset var lite tokigt högt.

Köpte jag några saker då? Såklart jag gjorde! Det blev en strut färska polkagrisar (de hade tillverkning som man kunde titta på), en liten spettekaka, adventste och en underbart gammeldags glitterkalender.

Ha det bra
/Mari


Man kunde tävla om att få namnge tre får
                                                   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar