fredag 2 november 2012

Nedräkning till nedräkningen

God eftermiddag!

Andra november. Nu är det inte långt kvar tills den riktiga nedräkningen kan börja. Nedräkningen till julafton, alltså. Då jag är en riktig julnissa så går jag och längtar varje höst efter december. Jag läser julbloggar, lägger till nya jullåtar i min spotifyjullista, köper nytt julpynt och går och tänker på hur jag ska dekorera.

Det här året känns extra märkligt då jag har flyttat hemifrån och inte kommer att ha tid att åka hem i december förrän precis till jul (då alla andra också ska åka hem. Jippi, snöstorm och tågstopp!). Med andra ord blir inte julförberedelserna som vanligt. Men jag ska minsann få riktig julkänsla ändå! Jag går nästan och räknar ner till första advent då jag äntligen kan plocka fram ljusstaken, ljusslingan och lite försiktigt julpynt. Jag tillhör den sorten som drar på julpyntandet så länge som möjligt, några tomtar lär man inte få syn på i min lägenhet förrän runt Lucia, och hem-hemma väntar vi ännu längre med alla små nissar och tomtar. Kanske för att själva längtan och väntan och att få gå och gotta sig är en tjusning i sig...

När brukar du plocka fram julpyntet? Lite pö om pö som jag eller allt på en gång?

Detta är inte tänkt att bli någon julblogg. Jag är alldeles för lat för det. Ändå tänkte jag försöka blogga lite mer nu framöver, om lite juliga och vintriga saker. Därav den ändrade layouten på bloggen! Jag ska också lägga upp lite bilder på tidigare jular, idag blir det dock bildlöst då jag inte sitter vid min vanliga dator och inte har tillgång till mina bilder.

I min lägenhet på 22 kvm får jag inte plats med tonvis av julpynt (nog för att jag älskar julpynt och glitter men jag ska helst få plats att röra mig också), men min minijulgran fick följa med. Den brukar annars pryda mitt rum där hemma, men nu får den sprida julstämning under pluggande och läsande i december. Och apropå julstämning: något som jag aldrig har haft i min ägo är en julbonad. Ni vet en sån där rektangulär pappersaffisch med gammeldags tomtar som tar hand om gårdens djur. Jag har hittat ett ställe som säljer sådana i nytryck, ska gå dit och titta i december och se om jag hittar någon av Jenny Nyström... Den här hade varit jättefin vid mitt köksbord:

Bilden är hämtad från www.prylhyllan.se 


Ha det bra i novembermörkret
/Mari

1 kommentar:

  1. Åh, då har du mycket roligt att se fram mot i december att pynta i första egna boendet, så mysigt! Gammeldags pappersbonader är ju fint och hemtrevligt. Vad roligt att du följer min blogg och kul att jag fick veta det så jag kunde besöka dig!

    SvaraRadera