tisdag 27 november 2012

Har ni glömt vad julen handlar om?

God middag!

Nu var det ett tag sedan jag skrev något juligt, ja, ett inlägg över huvud taget. Faktum är att jag har ett inlägg på lut som inte handlar om julen, jag får se när jag får tid att skriva ner det.

Men just det, jul. Snart är vi där. Tänk, till helgen är det första advent och då ska jag sjunga med min studentkör på julmarknaden. Jag hörde även att det kunde komma någon snöflinga då. Tänk, vad juligt! Nu i helgen som var, så var jag hem-hemma och besökte julskyltningen. I snålblåst och iskallt regn stapplade tappra besökare runt mellan brända mandlar och butiker i jakt på julklappar. Vi tog en fika på mitt gamla stammisfik (har man gått dit en gång i veckan i ett halvår räknas man nog till stammisarna) och de hade hängt upp  röda julkulor och pepparkakor med kristyr. Vi gjorde faktiskt ett inköp i stan, nämligen sällskapsspelet Retro, "spelet som tar dig med på en kul resa från 50-talet till 90-talet". Och det var faktiskt riktigt kul, även om mina föräldrar såklart var bättre än jag. Ser fram emot att spela det i julhelgen när jag kommer hem igen.

Men på söndag är det som sagt första advent. Jag fick en tanke igår, skall man sätta upp elljusstaken den första december? Det är ju inte advent då? Ljusstaken är ju förknippad med advent, så jag ska nog vänta till lördag kväll. Då ska den stå där, släckt, och när man vaknar på söndagen kan man gå upp och tända den och sedan krypa ner i sängen en stund till, och beskåda dess varma ljus.

Det var ju ett tag sedan det var jul sist. Nästan ett år sedan, närmare bestämt. Så det är inte så konstigt om man glömmer bort lite av vad julen egentligen handlar om. Här är ett skönt klipp med en frågesport där alla kan fräscha upp sina julkunskaper igen!


Ha det bra
/Mari 

1 kommentar: