tisdag 6 november 2012

Julenkät

God kväll!

Maries strålande jul är en julblogg som jag följer och den är hur mysig som helst. Nu har hon lagt upp en julenkät och den har jag lånat för att svara på här!

Vad önskar du dig i julklapp?
Jag har inte tänkt ut så mycket än, men eftersom jag trivs så bra på min sjuksköterskeutbildning så hade ett färgglatt stetoskop varit kul, det finns jättefina på Vårdväskan. En bok som jag gärna vill läsa är "Old before my time" av Hayley Okines så den hade varit kul att få. Och prylar till lägenheten är alltid  skoj!!

Vilken är den tradition (förutom allt på julafton) som ger dig mest julkänsla?
Det är nog när min mamma och jag gör julgrupper. Vi brukar göra var sin och ibland en tredje. Det ska vara en hyacint, en en och en annan liten växt i varje. Och så dekorationer såklart! Att åka och köpa julgran är också mysigt och ger julkänsla. Oftast åker mamma, pappa och jag tillsammans och såklart blir det nästan alltid att vi köper granen som vi tittade på allra först!
2009 års julgrupper


Vilken tomte vill du tro på:


a) kommer tomten flygande med renar, med häst och släde eller annat?
Eftersom vi aldrig har haft någon tomte när jag var liten (bara tomtar på loftet :D) så har jag ju aldrig trott på tomten. Men om jag vill hitta på en egen tomte så är det i så fall en gårdstomte som inte kommer med klappar... 

b) var bor din tomte?
Det vet man inte... 

c) äter tomten mest gröt eller mjölk och kakor?
Gröt såklart!

d) kommer tomten genom skorstenen, knackar på dörren eller annat?
Min tomte visar sig aldrig utan sköter om gårdens djur (nu har ju jag varken gård eller djur, men ändå) och vakar över gårdsfolket, om de sköter sig såklart. 

e) hänger ni upp strumpa?
Nej, det är ingen tradition som jag är van vid. 

Vilka är dina tre favoritjulsånger?
Oh, får man bara välja tre... Det finns ju så många fina. Men jag tänker välja några som kanske inte är de allra vanligaste. 
I'ts the most wonderful time of the year - Peabo Bryson
I'll be home for christmas - Josh Groban
Stilla natt - Smaklösa (denna är egentligen inte vacker någonstans, men det blir helt enkelt inte jul utan den! Trumpetsolot är obetalbart! Vill du få dig ett rejält gapskratt, lyssna på den på spotify. Här är länken: Smaklösa – Stilla Natt)

Ha det bra
/Mari

1 kommentar:

  1. Vad roligt att läsa dina svar. Jättefina julgrupper. I'll be home for christmas - Josh Groban med Josh Groban gillar jag också, tänker på alla de jular som vi bodde långt hemifrån och åkte hem till jul. Nu måste jag lyssna på din länk!

    SvaraRadera