lördag 9 juli 2011

En verklig energikick

God eftermiddag!
Igår kom jag på ämnet till dagens inlägg. Jag stod och diskade, och bland alla bestick och tallrikar fanns det även ett par yoghurtkartonger och en mjukostask. Och då slog det mig (som det faktiskt har gjort några gånger tidigare), att jädrar vad kul det är att återvinna! Att riva kartonger, sortera mjuka plastförpackningar och slänga papper (även om det bara är små lappar) i pappersinsamlingen är riktigt roligt. Förmodligen är detta inget normalt beteende, men jag får någon slags kick av att tänka på att dessa saker som jag nu återvinner kommer att bli nya.

Jag säger inte att det är dåligt att tänka såhär, absolut inte. Det är en väldigt bra inställning för vår miljö, enda problemet är väl att andra personer kan tycka det är jobbigt när jag leende och med en lycklig suck står och pantar flaskor.

Att vara miljövänlig på andra sätt är också kul. Cykla till affären, ta bussen till stan och stänga av datorn när man inte använder den är också saker som ger en "duktighetskick". Viktigt att komma ihåg är emellertid att absolut inte gå runt och skryta om sådana här saker. Att ge vinkar och tipsa andra människor om vad man kan göra för miljön är en sak, men att påpeka andras icke-miljövänlighet samt att skryta om att man lämnat si och så många kassar med tidningar till pappersåtervinningen är en annan.

Så beroende på din syn på återvinning så kan du antingen se detta inlägg som några ord från en likasinnad, eller så kan du se det som en pik. Om du faller in i den sistnämnda kategorin har jag bara en sak att säga: prova att återvinna något. Det är faktiskt riktigt, riktigt roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar