tisdag 19 november 2013

Jullista

Goddag!

Så var vi inne på andra halvan av november. Tiden går och vi med den, så att säga. Igår var jag riktigt julig och lyssnade på julmusik i flera timmar vilket var otroligt stämningsfullt trots avsaknaden av julpynt och snö. Den årliga höstförkylningen har nu nått mig och idag känner jag mig kassare än en barrande julgran.

Den här listan hittade jag på en julblogg och tydligen cirkulerar den runt en del nu, så då tänkte jag att då fyller jag också i den!

Vet du hur/var och med vilka du ska fira julafton i år?
Ja, det blir hemma hos mina föräldrar och min katt som vanligt. Hemma bäst!

Vet du hur du ska fira nyår, isåfall hur?
Troligtvis också hemma hos mina föräldrar. Vi brukar äta trerätters, umgås, spela spel och titta på fyrverkerier.

Vad önskar du dig i julklapp?
Den frågan fick jag av min mamma häromdagen. Jag har fortfarande inget bra svar. Möjligtvis skulle jag vilja ha ett view cover till min mobil, men jag lyckas bara hitta det i färgerna svart och vitt och det känns lite tråkigt.

Brukar du stiga upp och åka på julotta på juldagsmorgonen eller har du gjort det förut?
Nepp.

Har du börjat köpa julklappar ännu?
Har hittat en...

Vilken scen är bäst ur Kalles jul klockan 3 på julafton?
Tomtens verkstad. Men jag gillar ju Askungen också. Och Lady och Lufsen. Och Ferdinand. Och...

Brukar dina julaftnar leva upp till dina förväntningar?
Ja, alltid! Mina förväntningar är att det ska vara som det alltid har varit. Och så brukar det bli.

Brukar du känna att det är skönt när julen är över?
Nej, bara ren och skär sorg.

Vad är viktigast och minst viktigt på julbordet?
Vi har bara det viktigaste på julbordet; skinka, senap, lax, sill, ägg, kokt potatis, köttbullar, prinskorv, rödbetssallad, mimosasallad, julmust och Jansson. 
Det minst viktigaste är faktiskt Jansson. Förra året var det så oviktigt plus att varken mamma, pappa eller jag är överförtjusta i Jansson att vi skippade det helt - och gjorde en god, enkel potatisgratäng i stället. Funkade hur bra som helst!!

Vilken julmustsort är godast?
Är inget überstort julmustfan men i under de tre juldagarna dricker jag. Då blir det Apotekarnes.

Vilket glöggmärke är godast?
Är ingen expert men Blossa är god!

Har du firat jul utomlands någon gång?
Nej bevare mig väl.

Vilken jullåt är den bästa, varför?
De bästa jullåtarna är de som man har minnen till. It's the most wonderful time of the year med Peabo Bryson har både mysig text och så sjunger han bra. Av någon anledning tänker jag på när min mamma och jag fikade på ett fik i min hemstad i juletid när jag hör denna. De måste ha spelat den där. Happy Xmas med John Lennon är också fin och påminner mig alltid om bilturer i juletid, när min pappa vill spela den låten om och om igen i cd-spelaren.

Vilken julfilm är den bästa, varför?
Polarexpressen. Den har allt; bra julmusik, en bra story, ett budskap och är vackert animerad.

Bästa julkalender?
Mysteriet på Greveholm.

Vilken artist tycker du är juligast av alla?
Sanna Nielsen - bara för att min första julskiva var hennes "Min önskejul 2001".

Har du varit Lucia någon gång?
Nej, jag har varit nöjd tärna utan stearin i håret och med låg svimningsrisk.

Vad är ditt bästa råd för en bra jul?
Att njuta och strunta i alla måsten. Gör det du känner för; allt måste inte vara perfekt och fix färdigt till julafton. Förra året kom jag hem bara ett par dagar innan julafton och då jag inte ville missa pepparkaksbaket så bakade min mamma och jag helt enkelt pepparkakor i mellandagarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar