tisdag 3 juli 2012

En sanning som gör ont

God kväll!

Igår var det en månad sedan jag skrev min tenta. En månad har redan gått på mitt sommarlov. Var tog denna månad vägen? Ja, den ligger väl där bakom någonstans. I historien. Utflykter har jag gjort och slappedagar har jag haft, men jag har jobbat också. "Varje-dag-städning" på dagis och storstädning på grundskolan. Tidiga morgnar är det, jag går upp klockan tio över fem. Om man nu skall säga något positivt om dessa tidiga morgnar så är det att inget slår den tystnad och stillhet som infinner sig vid den tiden. Fåglarna sjunger och lockar upp solen att smeka trädtopparna och hustaken. Ibland dansar älvorna ute på ängen...

Jag tänkte att jag skulle skriva något tänkvärt och djupt idag, men min hjärna är tom efter jobbdagen. Dessutom känner jag att jag får mer uppslag till att skriva när jag går i skolan, för det är fler saker i den vardagen som retar upp mig, gör mig glad eller tankfull. Inte menat att jag går omkring som en vilje- och tankelös zombie under sommaren, nej, men jag tillåter min filosofiska sida att ta lite semester.

Dock kan jag säga att jag såg en jättebra film häromdagen. HOME heter den. Kanske kan man säga att det är en dokumentär, men inte en vanlig dokumentär. Den handlar om vårt hem. Jorden alltså. Allt är filmat ovanifrån. Den handlar om vad människan har gjort med vår vackra jord under den korta tid som hon levt här. Inga anklagelser, inga uppmaningar. Den handlar om sanningen. Och sanningen gör ont.

Hela filmen finns tydligen på Youtube, men ni bestämmer själva om ni vill se den. Den är, som ni kan se i trailern här nedan, fantastiskt vackert gjord och väldigt gripande.

Vad har vi gjort?

(kör på helskärm i HD, det blir mer effektfullt då)

Hela filmen hittar du här.

/Mari


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar