torsdag 21 juni 2012

Jag är boken. Är du boken?

God afton!

Äntligen verkar det som om sommaren har kommit, om än blygsamt. I morgon blir det emellertid regn, det är ju midsommarafton. Och då kan det ju inte vara fint väder.

Jag är så nöjd för tillfället. Tentan som skrevs innan sommarlovet har jag fått godkänt och mer på, sommarjobbets första vecka är avklarad och jag har läst böcker. Inlåsta av Emma Donoghue läste jag ut idag och den kan jag verkligen rekommendera! I förra inlägget har jag skrivit vad den handlar om. Ruskigt bra var den, så gripande och välskriven.

Och apropå böcker så fick jag idag svar från Bokhäxan BabaJaga. Vad i herrans namn är då detta, undrar ni. Tipset om bokhäxan fick jag av en god vän. Det går ut på att man i ett formulär får skriva 20 meningar om sig själv, där alla meningar börjar på "Jag är". Givetvis kan man byta ut "är" mot brukar, gillar, tycker, önskar etc. Man fyller därefter i sin mejladress och sin ålder (du får vara mellan 13 och 25). Och vips, några dagar senare har BabaJaga svarat i form av ett lyckobrev där hon skriver sin lilla tolkning av dig, någon uppmaning och uppmuntrande ord. Sedan får du tre boktips som hon har baserat på ditt formulär. Klicka här så kommer du direkt till sidan om du vill läsa om "Jag är boken" som det hela kallas.

Av de tre boktipsen jag fick har jag läst en sedan innan - och det är antagligen bra för då betyder det ju att boken passade mig. Boken i fråga var Damernas detektivbyrå av Alexander McCall Smith men då denna bok har flera uppföljare kanske jag läser någon av dem.

De andra två böckerna var Kalak av Kim Leine samt En dåre fri av Beate Grimsrud. Jag har ännu inte satt mig in i vad de handlar om, men jag har tänkt att läsa dem och då får ni säkert se ett par rader om dem här på bloggen.

För tillfället tänkte jag dock läsa lite dikter. Har fått tag på två gamla diktsamlingar, en med Gustaf Fröding och en med August Strindberg. Jag tycker faktiskt om att läsa dikter, men de ska helst läsas högt, så att rytm och känsla kommer fram på bästa sätt.

Nej nu ska jag inte traggla om böcker mer idag. Det kanske blir tjatigt i längden att läsa om. Men som avslutning får ni läsa en vacker dikt av Fröding (som tyvärr inte verkar finnas med i diktsamlingen jag har kommit över).

En kärleksvisa 
"Jag köpte min kärlek för pengar,
för mig var ej annan att få,
sjung vackert, I skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå.

Den drömmen som aldrig besannats,
som dröm var den vacker att få,
för den, som ur Eden förbannats,
är Eden ett Eden ändå."

Trevlig midsommar på er alla!
/Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar