lördag 16 juni 2012

Bokhopkok

God kväll!

Denna sommar har jag sagt att jag ska läsa mycket. Då jag sedan i höstas har läst pinsamt få skönlitterära böcker (när jag har plöjt otaliga sidor kurslitteratur blir jag lätt trött i ögonen och har inte någon lust att fortsätta läsa ens en bra, spännande bok) tänkte jag att nu måste jag läsa lite, för jag vet hur härligt det är att ta sig in i böckernas värld. Än så länge har jag läst en bok, en tjock sagobok av H.C. Andersen (första bandet av sex) innehållandes bland annat Den lilla sjöjungfrun, Elddonet och Lyckans galoscher. En sagobok, tänker ni, vad barnsligt och enkelt att läsa det. Ack, vad fel ni har. Faktum är att jag efter att ha läst denna bok inser att många av H.C. Andersens sagor inte alls är speciellt barnvänliga. Den lilla sjöjungfrun liknar till exempel inte på långa vägar Disneys version och är mycket grymmare. Språket är dessutom gammaldags och kan bitvis vara svårt att ta till sig, det kräver lite träning innan man helt kommer in i det. Men när man väl har gjort det så upptäcker man att H.C. Andersens sagor inte alls bara är för små barn. Vuxna med ett uns barnasinne kvar kan också uppskatta dessa sagoskatter.

Nästa bok jag har tänkt att läsa heter Inlåsta och är skriven av Emma Donoghue. Det är en bok jag har fått av min kompis, och jag känner inte till författaren sedan innan. Boken handlar tydligen om pojken Jack som bor tillsammans med sin mamma i ett låst rum, och han vet ingenting om världen utanför. De kan inte ta sig ut, men varje kväll måste Jack gå och lägga sig i garderoben och då kommer mannen som håller dem vid liv - och inlåsta. Jack vet bara om världen som hans mamma har skapat åt honom, men om de ska kunna överleva så måste de ta sig ut.

Detta är vad jag har fått fram av att läsa på baksidan. Ska nog ge mig på den i morgon. Jag brukar ta ganska lång tid på mig att läsa ut böcker, inte för att jag läser långsamt utan för att jag ofta blir otålig. Jag kan således läsa ett kapitel och sedan måste jag göra något annat. Om inte boken i fråga är något alldeles extra, förstås.


Ha det bra
/Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar