torsdag 23 maj 2013

Du, jag bara undrar en sak...

God afton.

Du, ursäkta mig ett tag. Ja just du, du som jämt har hörlurar, som jämt måste lyssna på musik så fort du går utanför dörren. Som har lurarna i hela tiden; när du åker buss, joggar, går till skolan. Jag vill prata lite med dig.

Jo det är så att jag bara undrar en sak. Hör du fåglarna som kvittrar? Hör du hur vinden susar i träden, hur det rasslar i trädtopparna? Hör du trollsländan som nästintill ljudlöst svävar genom luften? Hör du koltrasten som sjunger med sin klara stämma, hör du duvan, göken och bofinken? Hör du prasslandet i löven av snoken eller ekorren? Hör du hackspettens trummande och kotten som föll till marken? Hör du gruset under dina skor, eller ljudet av dina egna andetag? Lyssnar du till ditt hjärta?

Eller hör du cykelns surrande bakom dig? Hör du bilen som kommer brummandes i hög fart eller inlinesåkarens muller mot asfalten? Hör du mamman som ropar på sitt barn för att det inte ska cykla på dig? Hör du att det kommer någon bakom dig när du släpper butiksdörren? Hör du den konstlade hostningen som indikerar att du står i vägen? Hör du?

Jag bara undrar.

Hörde du det?



/Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar