måndag 6 augusti 2012

Destination: unknown?

God kväll!

Det var ett litet tag sedan sist. Snart börjar skolan igen, den 27 för mig mer exakt, och jag måste erkänna att jag ser fram emot det! För första gången sedan mellanstadiet någon gång så längtar jag efter att få lära mig saker. Saker som jag vill lära mig, saker som är intressanta.

Äntligen har jag ett mål. Jag ska bli sjuksköterska, det känner jag verkligen nu. En förbaskat bra sådan (även om man ju aldrig blir fullärd men ni fattar poängen). Många har mål tidigt i livet. De vet precis vad de ska bli, vad de vill åstadkomma och behöver bara välja väg utefter vilken som passar målet bäst. Dock är dessa människor ganska få. De flesta är förmodligen som jag, ganska veliga och behöver lång tid på sig för att hitta sin egen väg, vad man vill få ut av livet.

Det viktiga är man hittar något att koncentrera sig på. Något att kämpa för eller sträva mot. Det behöver inte handla om att bli fredsaktivist i tredje världen eller att vinna fem OS-medaljer. Om det nu inte är vad man vill. Men det viktiga är att man hittar något. Något att koncentrera sig på, något som är viktigt för en själv. Ingen vinner på att driva omkring på öppet hav utan mål eller mening. Det är både tråkigt och onödigt, när det finns massvis av öar, skär och hamnar att besöka. Det gäller bara att hitta den brygga där just du hör hemma.

Ha det bra
/Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar