tisdag 14 augusti 2012

Har ni märkt det?

God kväll!

Har ni märkt det? Jag har märkt det.

Häromdagen vaknade jag strax innan klockan sex på morgonen. Fönstret stod öppet, som det alltid gör under sommarmånaderna, och jag märkte det med en gång. Minnen av skolstart sköljde över mig. Cykla till skolan, ny väska, nytt pennskrin, luktsuddin och "Mina vänner-bok". Gympapåse och gröna timmen.

Idag märkte jag det igen. Jag var ute och gick med katten på eftermiddagen (ja, vi har vår katt i koppel pga 1. Han hade inte varit ute alls innan han var fyra år då vi köpte honom. Han har alltså aldrig fått lära sig att akta sig för bilar. 2. Det finns många katter i vårt kvarter och slagsmål är ju aldrig kul.) och det blåste en ganska ljum vind. Solen sken mellan några gråvita stackmoln och jag var varm fast ändå lite kall. Spanande mot fjärran träd i kvarterets trädgårdar noterade jag deras något matta färg. Den friska, gröna nyans som man ser i början av juni var utbytt mot en mer jordnära, dov ton.

För någon timme var jag ute och plockade in dynorna från utemöblerna. Jag märkte det då också. I väst var himlen lite rosaaktig och luften var fin och klar med en daggig rundning. Tyget på dynorna var kallt och lite fuktigt.

Har ni märkt det? Jag har märkt det. Hösten är på väg. Den är inte här än, men luften, träden, buskarna, djuren och vädret förbereder sig långsamt. En kallare stickighet i brisarna, mörkare morgnar och kvällar. Den där hettan som kan vara i juli infinner sig inte längre. Men jag gillar det, på något sätt. Det vittnar om att snart kommer skolan igång igen och hösten kryper närmare. Och höst betyder innemys, tända ljus och prassliga, färgglada löv.

Men augusti ut räknas som sommar. Så passa på och njut de sista veckorna, även om jobb och skola redan har börjat. Njut av den friska luften, de ljumma dagarna och morgondaggen i gräset. Snart är det höst.

Ha det bra
/Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar