torsdag 24 maj 2012

Sol, svett och dårar?

God kväll! Eller god eftermiddag om ni hellre vill det.

Den meteorologiska sommaren har kommit till Kronobergs län fick jag höra på radion i morse. Det känns ju tryggt att få veta det, om nu inte svetten som tränger fram både här och där (mest där) och alla badklädesklädda solbadande studenter var övertygande nog. Solen skiner på mina rena gardiner i lägenheten, och lägenheten, ja den är också varm som en brännugn då solen står på från ett-tiden på dagen tills den försvinner bakom hustaken vid halv tio-snåret. Då flyger mina fönster upp och in strömmar kvällsluften tillsammans med en massa flygfä som inar runt öronen när man ska sova. För det är ju något väldigt irriterande. Man ligger där i dunklet och försöker sova, då hör man plötsligt ett "iiiiii" som blir starkare och starkare. I alla fall jag har den taktiken att jag då, snabbare än en vessla, flaxar till med armarna som en galning, för ett myggbett i örat vill man ju inte ha. Och så tänder jag lampan vid sängen, och tittar runt omkring mig. Tro f-n då att man inte ser myggj-veln (ursäkta språket men har ni en aning om vad jag pratar om så förstår ni)! Nej, jag kan riktigt föreställa mig hur den har gömt sig någonstans och sitter och fnissar så att vingarna fladdrar. Släcker man och tror att allt är lugnt, hör man snart igen "iiiiiiii"...

"Men för att komma till mitt egentliga ärende" som Allan Preussen sa en gång. Solen är här, det märker vi, och ur diverse hålor, bon och gryt eller vad nu studenter kan tänkas bo i, så väller bokstavligen folk ut här på campus! Varenda gräsplätt tas upp av sollapande ungdomar som letat fram bikinin eller badshortsen ur den allra stökigaste tvätthögen i studentettan, där de legat sen förra sommaren. Men bor man som jag två trappor upp är det inte lika enkelt att välla ut från mitt fönster. En del kroppsliga skador skulle nog uppstå om jag tog den vägen. Men faktum är nog att de kroppsliga skador på de studenter som ligger ute och solar tillsammans med skolböckerna hela dagarna får värre kroppsliga skador. UV-strålningen är ett ständigt diskuterat ämne, varje sommar är det samma visa. Ändå lär sig aldrig folk, utan går i stället omkring som en sämre imitation av Dannebrogen. Danska flaggan alltså. Det går över mitt stackars förstånd att vara ute en hel dag utan solkräm på sommaren. Å andra sidan har jag en hudtyp som hellre blir rosa än gyllenbrun, men ändå.

Du blir fortare rynkig om du solar mycket, så är det bara. Jag läser till sjuksköterska så jag vet saker. Nej men allvarligt, i hudens mellanskikt, det som brukar kallas för läderhuden, finns bl. a. blod, nerver och bindväv. Bindväven har elastiska fibrer i sig, som gör att huden är smidig och slät. Men om man solar mycket förstörs dessa elastiska fibrer snabbare än normalt, och huden åldras fortare. Och att solande ökar risken för hudcancer är väl knappast en nyhet för någon. Ändå så verkar det vara så fruktansvärt jobbigt och tungt att köpa den där flaskan med solkräm. En ganska billig livförsäkring om du frågar mig.

"Man blir ju inte brun" säger någon. Jo, det blir man säger jag. Du får dessutom en jämnare färg och slipper fjälla som en liten abborre efter en dag i solen.
"Jag tycker min hud tål solen". Nej, det gör den inte om du är ljus. Mörkhyade personer har bättre skydd, visst, men all UV-strålning filtreras inte bort för det (http://www.d-vitamin.se/2012/03/12/varen-ar-har-sola-lagom/).
"Man kommer ju aldrig ihåg att smörja in sig". Förvara solkrämsflaskan bredvid bikinin eller solglasögonen. Problem solved.

Dessutom, solglasögon skyddar också mot UV-strålning. Om de är polariserade. Solbrillor för 79:50 från klädbutiken skyddar således inte mot solen. Du slipper kisa, men strålningen får du i alla fall.

Men vi ska vara ändå vara tacksamma för den korta period av sommarvärme vi får här i Sverige. Så ut och njut, men glöm inte solkrämen...

Superlångt inlägg det här! Beröm till er som orkade läsa.

Ha det gött i värmen
/Mari

2 kommentarer:

  1. Jag måste verkligen ha tid över. Men jag bunkrar orden från dig som en sollapande student i denna stund, för nu har bannemej alla försvunnit från campus och om jag tittar ut kan jag se buskar studsa förbi som i öknen! :'(
    Din bästa i detta inlägg måste varit "Du blir fortare rynkig om du solar mycket, så är det bara. Jag läser till sjuksköterska så jag vet saker. Nej men allvarligt."
    Jag lovar att försöka komma ihåg solkrämen love!
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Haha det är bra! Men även jag glömmer solkrämen ibland, man skulle nästan behöva tejpa fast flaskan på magen för att komma ihåg den. Huvudsaken är att man inte åker till stranden och ligger och pressar en hel dag utan skydd i alla fall! :) Kram!

    SvaraRadera