onsdag 1 februari 2012

Mysa eller gosa?

God afton!

Äntligen kommer en liten uppdatering igen.

En liten tanke slog mig häromdagen som jag måste dela med mig av. De pratade på radion om fredagsmys, och när det uppkom. Ordet mysa är tydligen gammalt, har för mig att de sa att det fanns redan på 1700-talet. Då kom jag att tänka på ett ord som man inte hör så mycket längre, i alla fall inte jag, och det är ordet gosa. Har mysa tagit över helt? Har det överhuvudtaget samma innebörd? I grund och botten har det kanske det. Men mysa känns ändå som något man kan göra med vem som helst, när som helst. Man kan mysa med några kompisar framför tv:n. Men man kan även sitta helt ensam med en filt och en god bok och mysa. Gosa känns mer som något man gör tillsammans. Du kan gosa med en katt eller någon du håller kär. Du gosar in dig i någons famn. Gosa känns mer som kroppslig kontakt.

Dessutom kan något se mysigt eller gosigt ut. Är det samma sak, tro? Kanske, kanske inte. En fluffig säng kan se mysig ut, men kanske inte gosig? Men om två personer ligger på sängen, det däremot kanske ser gosigt ut?

Vad är gosa och mysa för dig?


/Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar