måndag 3 oktober 2011

Använd snoken, för tusan

God kväll!

Hoppas ni har haft en trevlig måndag, trots att måndagar ibland är svåra att få till riktigt trevliga dagar.

Jag fick en riktig inspirationssmäll rakt i ansiktet när jag cyklade hem från skolan idag, därav detta inlägg. När jag hade rundad Teleborgs bibliotek kände jag helt plötsligt en doft av fuktiga höstlöv. Ni vet, när löven precis fallit och är sådär härligt brandgula och krispiga, till exempel precis efter en regnskur. Man talar ofta om hur våren luktar, att doft av sol, blommor och gräs börjar kittla våra vintertrötta näsor. Sommaren luktar varm asfalt, regn och sandstrand. Vintern kanske man främst förknippar med dofter inomhus, såsom pepparkakor, gran och tända stearinljus.

Men hösten, vad luktar den egentligen? Kanske är det bara jag som har varit doftblind fram tills nu, eller så kan det bero på att min erfarenhet och förväntning på höstarna är att alla löv har ramlat av träden på en vecka och sedan ligger de i en enda sörja på cykelvägar och gräsmattor. Kanske är höstarna mer långdragna här i Småland, eller så är det helt enkelt annorlunda överallt i år. Men för att knyta an till början, så kände jag verkligen en fräsch, stark doft som helt klart var höstlik. Hade man kunnat stoppa lukten i en burk hade etiketten fått texten En duggregnig dag i början av oktober. Perfekt.

Som alltid med mina blogginlägg brukar det komma en liten knorr på slutet, kanske ett visdomsord eller råd. Så även denna gång. Där på cykelvägen vid biblioteket tänkte jag också på att man lätt glömmer bort lukten som ett av våra sinnen. Vi lever i en värld där det enda viktiga händer via det vi ser eller hör. Vi tittar i våra mobiler och datorer, vi lyssnar på musik och ljudböcker och avskärmar oss från verkligheten. Men hur ofta luktar vi på våra mobiler? Eller hur medvetna är vi om årstidens alla dofter om vi inte lever i nuet och verkligheten? För jag lovar, det finns en verklighet bakom alla appar och ettor och nollor. En verklighet som kan dofta väldigt gott.

Jag ett klipp lägger till, bara för att jag just vill, så att folk blir piff puff paff!


Ha det bra

+ Skönt att få grupparbetet ur världen som vi hållt på med i flera veckor.
- Trist att lyssna på tio grupper som hade redovisning av sina grupparbeten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar